CONTACT LENS/KANTA LEKAP

ASSALAMUALAIKUM



Have u ever wear a contact lens? Atau nama bahasa melayunya kanta lekap. Pernah? Saya adalah salah seorang pemakai kanta lekap tegar. Niat nak pakai lens setelah melihat mak sedara pakai. Dia buang spekmata dan sarung lens. Masa tu aku skolah lagi. Aku punye pangai kalau aku nak, no matter what sedaya upaya lah aku usahakan. Jadi aku pun jadikan makcik aku tu sasaran, tanya dari A smpi Z about lens. What have to do, the way to clean it up and so on. TQ busu kiah! Because of u, i love myself. Boleh campak spekmata dan sarung lens. 


Busu kiah aku pakai lens yg natural colour. Yg kaler putih tu. So, tak laa org ckp mata palsu atau cubaan nak jadi anak org putih. Harge pun murah lah kalau dibandingkan dengan lens colour2 tu kan. Aku mula pakai lens mase Tingkatan 4! Ya zaman sekolah. I dunno why actually aku susah nak terima hakikat kena pakai spekmata tu. Nmpk mcm bkn diri sendiri je dalam cermin. Ok pki lens mmg start Tingkatan 4, tp rabun tu dah bermula sejak aku sekolah rendah lagi. Nak kata rajin belajar, takde lah pulak. Oh yaa. Rajin tgk tv mase tu. Dragonball dgn SailorMoon kuasa bulan tu mmg tak boleh skip! Patut rabun. Menghadap depan2 pula tu. Whatever it is, sebelum aku kenal istilah contact lens ni, aku akan make sure pki spekmata time dlm kelas je. Dgn tgk tv! Haha. Waktu lain mcm ohh peliss never. 


Mcm2 jenama dah aku try. Paling tak suka power pun terus naik. Makin rabun. Makin tak nampak. Makin org tua. Dan pakai lah aku lens tu smpi lah kini. Dlm sebulan lepas yg lalu, mase tengah menghadap pc nak buat kerja, tetibe..ehh ape pasal kabur je ni? Ok rilex. Pejam mata, bukak. Haaa dah ok. Tutup mata, bukak balik..WHAT IS THIS KABUR? Gelabah. Sbb never happens before. Mase tu seriesly kabur dan terus terpikir OMG AKU NAK BUTA KE OH TIDAKKK. Mcm tu. Ok selamat bwk bekas lens tu kehulu hilir. Bukak lens, cuci. Pakai balik. Oh patut laa. habuk tu ade dekat lens. Patut kabur. Sambung kerja dlm setengah jam... KNP KABUR BALIKKKKKK??? Ulang laa balik buka lens, cuci tu dlm dua tiga kali. Last2 fed up jugak! Spekmata tak bwk. Mcm mane nak menaip? Takkan nak tarik pc smpi ke dada? Ok call ummi..bla bla bla ummi pun dtg opis hantar spekmata. Selamatlah opis dgn rumah tak jauh mcm Damansara nak ke BB. TQ UMMI =)


Benda mcm tu berlarutan lah utk tiga hari. Buntu. Tak tahu nak rujuk siapa. Nak pergi kedai mata, malas. Ok teringat si Farah juga ratu lens. Terus tanya dia then jwpnnya.. "ohh itu sbb mata kau kering, aku penah jadi dulu. Siksa. Kejap2 aku taruk ubat titik mata tu, taknak bg dia kering. So skang kau kene rehatkan mata kau dari lens dlm dua ke tiga minggu ke..then cari ubat titik mata tu. Byk jual. Cari yg ade bertulis for contact lens user. Igt, rehatkan mata. No lens for two weeks!" . What? No lens? This is nightmare :OO K i admit it, sejak pakai lens dari tingkatan 4, tak pernah mata ni rest. Nak kemana-mana mesti lens! Oooo patut laaa. Ok mata kesayangan, demi awk saya relakan walau hati hancur retak seribu.


Hello worlds! Its about a month im using spekmata n start falling in love with it! Haha. Siap boleh buat spekmata baru. Kena lah carik yg smart2 baru smgt nak pakai. Gitu. Lame-lame dah biasa pulak pakai spekmata. Dari redha baru dtg ikhlas tu. Haa baru terpancar nur tu. Dah sebulan, try laa balik pki lens. And yesssssss! Mata dah ok. Suka suka! Yang tak sukanya sbb bila nak tukar lens lain (sbb lens sbllm ini dah sebulan) ttbe kabur balik. Nekad! Terus pergi kedai spekmata. Amoi comel kata, i have to try another brands, mybe dah tak serasi, mata i kering so kena pakai yg lain and she suggest me some brands laa. K nanti beli. 




Terimakaseh kerana sudi membaca, xoxo

Comments

y i e n said…
kite dah 4 years pakai contact lense, so far alhamdulillah takde masalah.. pon senang drpd spek, hehe!

Popular Posts